fbpx

Een strategisch marketingplan schrijven. Voor velen nog een flinke klus waar ze liever niet aan beginnen.Of er in ieder geval geen tijd voor willen vrijmaken. Zonde, want juist met je marketingplan (strategie) kun je alles inzichtelijk maken voor jezelf. 

 

Marketing is voor velen nog een ontzettend vies woord.

Dat was het voor mij ook toen ik net voor mijzelf begon. Marketing klinkt als een vieze besmetting, want we ‘moeten’ verkopen, we moeten iets door iemands strot duwen en de meesten denken dan ook aan die deur-tot-deur verkopers waar je maar niet vanaf komt.
Uiteraard is niets minder waar, want je marketing uitvoeren op je eigen manier maakt het juist zo leuk!

Een marketingplan is een hulpmiddel om jou te laten focussen op het eindresultaat. Om inzicht te krijgen in hoe jij je doelen kunt behalen. De doelen die jij hebt opgesteld om je bedrijf te laten groeien.

 

Welke doelen?

Dan vraag jij je misschien af over welke doelen ik het heb? Ik heb het over de doelen die je meeneemt in het maken van je strategisch marketingplan. De doelen waar jij naartoe wil werken.
Een omzetdoel voor het nieuwe jaar. Een doel om een bepaald aantal volgers te krijgen op Social Media.
Hoeveel producten wil jij komende maand/kwartaal/jaar verkocht hebben? Welke diensten moeten er verkocht zijn en hoe vaak per maand/kwartaal/jaar?

Allemaal doelen die je kunt specificeren en waar je, met behulp van , je strategisch marketingplan naartoe kunt werken.
Die doelen worden niet ‘zomaar’ behaald. Daar zul je iets voor moeten doen.
Het hoe, wat en door wie maak je concreet in je strategische marketingplan.

 

‘Maar ik ben al gegroeid zonder plan, heb ik het dan wel nodig?’

Wat fijn dat je tot zover al gegroeid bent zonder plan! Geloof me, dat lukt niet veel mensen en wees dan ook trots op jezelf dat het je zonder plan gelukt is.
Het wil ook niet zeggen dat het je niet gaat lukken als je geen strategisch marketingplan maakt.
Een strategisch marketingplan draagt bij aan je groei. Je mag namelijk groter denken, risico’s nemen en vooral uitgaan van je eigen potentieel.

Bijvoorbeeld: Afgelopen jaren is jouw jaarlijkse omzet, gestaag, met 10.000 gegroeid, zonder er iets voor te doen. Stel je voor wat je omzetdoel zou kunnen zijn wanneer je er wel iets voor doet!
Haalde je afgelopen jaar de 40K aan omzet? Heb lef, maak er 80K van voor het komende jaar. Maak het tastbaar en schrijf uit wat je er wekelijks/maandelijks voor binnen moet halen om je doel te bereiken.

 

‘Ik vind het spannend… wat als ik het niet haal?’

Nou wat dan? Wat als je het niet haalt? Vergaat dan de wereld? NEE.
Vind iedereen je dan een loser? NEE. Voelt het als falen? JA. Is het dat ook? NEE.

Waarom niet? Omdat jij toch de stappen al richting je einddoel gezet hebt en misschien scheelt het niet zo gek veel meer om het doel te behalen. En door maandelijks of per kwartaal te kijken wat je zou kunnen bijschaven (dankzij je marketingplan) kun je al eerder inspringen om je doel toch te kunnen behalen.

Ook dan kan het zijn dat je je doel niet behaalt. Nogmaals, dit is niet erg!
Weet dat je in ieder geval meer bereikt hebt dan het jaar ervoor en dat je goeie acties uit kunt zetten om er meer uit te halen.
Het is jouw bedrijf, jij mag het doen op jóuw manier!

 

Ik weet niet waar ik moet beginnen

Dat snap ik. Een strategisch marketingplan is niet iets wat je zo uit je mouw schudt. Je moet er tijd voor maken, echt voor gaan zitten en kritisch zijn in de punten die je erin benoemd.
Plan zo’n moment voor jezelf in of plan een moment in met mij. Dan maken we samen een mooi plan voor de komende tijd.

N.B. Een marketingplan maak je voor langere tijd, niet voor een maand. En je kunt hem ook ten alle tijden aanpassen, aanscherpen en/of specifieker maken. 

Open chat
1
Hi! Kan ik je helpen?
Powered by